Türkiye’nin güçlü bankacılık kesimi, teknolojik altyapısı, finans bölümündeki kişisel ve kurumsal müşterilerin dijitalleşme oranının artmasına yer hazırlarken FinTech ekosisteminin gelişimini hızlandırdı. Temmuz prestijiyle 1.8 milyon POS aygıtı, 52 bin ATM ve 158 milyon 642 bin banka kartına ulaşıldı. Pandemiyle artan temassız ödeme oranı yüzde 50’yi aştı. Bu göstergelerin artışını sürdürmesi bekleniyor.
Özellikle pandemi tesiriyle finans dalında değişen gereksinimler, eser ve hizmet uygulamalarında dijitalleşmeyi arttırdı. Uzaktan müşteri edinimiyle ferdi müşterilerin kimlik tespiti, mukavele süreçlerinin fiziki yürütülmesi zaruriliği kalktı. E&Y raporuna nazaran Türkiye, internete ve akıllı telefonlara erişimi yüksek, genç ve kalabalık nüfusu ile, Finansal Teknoloji (FinTech) dalının gelişmesine elverişli ortam sağlıyor. FinTech’in itici güçlerinden e-ticaret ve dijital bankacılık kullanımı da 2015’ten beri arttı. Türkiye’de bankaların taşınabilir ve internet bankacılığı kanallarının banka dışı FinTech uygulamalarından daha yaygın kullanıldığı görülüyor. Para transferi, en çok kullanılan FinTech eseri.
Cumhurbaşkanlığı Finans Ofisi’nin 2021 sonu yayımladığı durum raporuna nazaran, Türkiye’de FinTech şirketlerinin sayısı 520’ye ulaştı. Teşebbüs ekosisteminde her yıl kurulan teşebbüslerin yüzde 9’u, FinTech dikeyinden çıkıyor. Bu, Türkiye’de son yılların en cazip ve dinamik bölümlerinden birinin FinTech olduğunu, büyüme eğiliminin süreceğini gösteriyor. Yılın birinci yarısında Türkiye’de toplam 1.4 milyar dolar yatırım alan 157 teşebbüsün ortasında, toplam 63 milyon dolar yatırım alan 23 FinTech teşebbüsü bulunuyor. Daima ve süratli yeni oyuncuların girdiği bölüm, Orta Vadeli Program’da yer aldı. Dijital TL için testler başlayacak, finansal teknoloji alanında uzun vadeli strateji açıklanacak ve yatırımcılara Türkiye FinTech Rehberi hazırlanacak.
43.6 MİLYAR DOLAR
KPMG’nin “Pulse of Fintech” raporuna nazaran FinTech’e global yatırım, 2021’in birinci yarısında 3 bin 372 süreç ile 111.2 milyar dolar düzeyindeyken bu yılın birinci yarısında 2 bin 980 süreç ile 107.8 milyar dolara geriledi. Yatırımlar Amerika ve EMEA bölgelerinde düşerken Asya-Pasifik bölgesinde, bilhassa Avustralya merkezli Afterpay’in Block tarafından 27.9 milyar dolara satın alınması dahil birkaç büyük M&A süreci sonucunda yeni bir rekor düzeye ulaştı. 2022’nin birinci yarısında FinTech yatırımlarında en büyük hissesi 43.6 milyar dolarla ödemeler alanı oluştururken bunu 14.2 milyar dolarla kripto takip etti.
KPMG Türkiye Dijital Finans ve Fintech Lideri ve şirket ortağı Sinem Cantürk, “2021 sonunda FinTech piyasasındaki optimistlik, 2022’nin birinci yarısında, Rusya-Ukrayna çatışması, tedarik zinciri zorlukları, yükselen enflasyon, faiz oranı belirsizliklerinin hem kamu hem özel şirketleri olumsuz etkilemesiyle sakinlik tasalarının ortaya çıktığı ortama dönüştü. 2022’nin ikinci yarısına girerken yatırımcıların daha fazla gelir artışına, kârlılığa ve nakit akışına odaklanmasıyla piyasadaki zorlukların sürmesi bekleniyor. Fakat olgun bölümlerin konsolidasyon görmesi ve değerlemeler üzerinde aşağı istikametli baskının olduğu ortamda yatırımcıların cazip fırsatlar araması nedeniyle birleşme, satın alma faaliyetleri büyümek için âlâ pozisyonda bulunuyor” dedi.
(Fatih Kemal Ebiçlioğlu – Hande Sarıdal)
UÇTA UCA ÖDEME TECRÜBESİ OLACAK
Koç Holding şirketlerinden Token Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para AŞ, Ödero markasıyla ödeme hizmetleri vermeye başlıyor. Token Finansal Teknolojiler, alanda 800 bine yakın Beko markalı POS aygıtıyla yüzde 50 üzerinde pazar hissesine sahip ve kuruluşundan bu yana POS aygıtlarındaki muvaffakiyetini yeni eserlerle destekleyecek.
Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı, Token Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para AŞ Yönetim Kurulu Üyesi Fatih Kemal Ebiçlioğlu, “Token Finansal Teknolojiler’in iştiraki şirketimiz, Token’ın fizikî ödeme aygıtları ile verdiği hizmeti, online ödeme ve elektronik para tarafına taşıyarak uçtan uca ödeme tecrübesi sağlayacak. Türkiye’de Ödero markamızla yaptığımız çalışmalara yurtdışında Odero markamızla milletlerarası boyut kazandırmayı hedefliyoruz” dedi.
Token Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para AŞ Genel Müdürü Hande Sarıdal, “2021’de ülkemizde e-ticaret hacmi yüzde 69 artarak 381.5 milyar TL gerçekleşti. Biz de bu alanda çalışmalara sürat veriyoruz. Yenilikçi hizmetlerimizle e-ticaret yapan yahut başlamak isteyen küçük-orta ölçekli şirketlerin ve girişimcilerin ticari faaliyetlerini kolaylaştırmanın yanı sıra son kullanıcının inançlı halde online alışveriş yapabilmesini amaçlıyoruz” diye konuştu.
(Ayşenur Hıçkıran)
METAVERSE SİSTEMİNDE BANKA ŞUBESİ AÇILACAK
DenizBank’ın yeni kuşak iştiraki NEOHUB ve Atlas Space, metaverse cihanında Türkiye’nin yerli iştirakle hayata geçirilen birinci banka şubesini açmak için güç birleştirdi. Yakın vakitte hayata geçecek Metaşube, birinci etapta müşteriler için yeni bir bilgilendirici temas noktası olacak, vakit içinde gelen geri bildirimlerle geliştirilecek.
DenizBank Perakende Bankacılık Kümesi Genel Müdür Yardımcısı Ayşenur Hıçkıran, “DenizBank olarak geleceğin iktisadını şekillendirecek altyapının metaverse’te olduğunu biliyor ve müşteri tecrübesini bu dünyada ileri taşımak üzere çalışmalarımızı sürdürüyoruz” dedi.
(Hakan Özat)
UPTION İLE AVRUPA’YA KOLAY PARA TRANSFERİ
Aktif Bank iştiraki olarak dünyada 176 ülkede, 400 binden fazla süreç noktasıyla hizmet veren UPT’nin UPTION uygulaması, UPTION Avrupa Hesabı’nı kullanıcılarıyla buluşturuyor.
T.C. vatandaşı müşterilerine Avrupa’da geçerli IBAN tahsis eden UPTION, Avrupa Hesabı’yla Avrupa’daki banka hesaplarıyla kolay ve süratli para transferi imkânı tanıyor. UPT Genel Müdürü Hakan Özat, “UPTION kullanıcıları meblağdan bağımsız, 1 Avro ödeyerek Avrupa’dan para alıp gönderebiliyor. Freelance sistemi, her geçen gün pek çok kişinin tercihi olmayı sürdürüyor. Freelance çalışanlara da yarar sağlamış oluyoruz” dedi.