Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca, Karayolları Trafik Kanunu gereği yolcu ve eşya taşımalarında kullanılan araçların kış lastiği takmaları, vilayetlerin hava ve iklim kaidelerine nazaran yılın makul periyodu için mecburî tutuluyor. Kelam konusu yetki, Bakanlıkça valiliklere de devredilebiliyor. Kentler ortası yük ve yolcu taşıyan ticari araçlarda mecburî olan, özel araçlarda ise can ve mal güvenliğiyle problemsiz seyahat için gereken kış lastiği uygulaması 1 Nisan prestijiyle sona erecek. Araç sahipleri dikkat! Uygulama 1 Nisan’da sona eriyor… Yakıt tüketimini arttırıyor mu? Yakıt tüketimi nasıl azaltılır?
Araçların kontrolü, Bakanlığın yetkilendirdiği işçinin yanı sıra Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Ticaret Bakanlığının hudut kapılarındaki üniteleri ve belediyelerin kontrol üniteleri tarafından yapılıyor. Kurala uymayan araç şoförlerine idari para cezası kesiliyor.
Bu kış 1 Aralık 2022’de başlayan kış lastiği takma mecburiliği uygulaması, 1 Nisan Cumartesi günü sona erecek.
Petlas Pazarlama Müdürü Esra Ertuğrul Boran, AA muhabirine, yaz aylarında sıcak hava şartları için üretilen yaz lastiklerinin kullanılması gerektiğini söyledi.
Mevsimine uygun lastik kullanımının her manada kar sağladığını belirten Boran, “Sürüş güvenliği başta olmak üzere, yol tutuşu, hareket kabiliyeti, yakıt tasarrufu, etrafın korunması ve sürüş konforu için yazın kış lastiği kullanılmamalı” dedi.
Kış lastiklerinin yazın kullanıldığında yol tutuş performansını ve hareket kabiliyetini azalttığına dikkati çeken Boran, şöyle devam etti:
“Kış lastikleri 7 derecenin altındaki sıcaklıklarda optimum performans sergilemek için özel olarak üretilmiştir. Yaz mevsiminde kullanıldığında bu özelliğini kaybetmeye başlar. Sıcak havalarda daha çok aşınacağı için erken aşınma, performans kaybı üzere problemlere neden olur. Soğuk hava kullanıma nazaran tasarlanan kış lastikleri, yazın kullanıldığında yol tutuşunda önemli bir azalmaya sebep olur ve araç üzerindeki denetimi olumsuz manada tesirler. Araç kullanırken inançlı ve konforlu bir seyahat her şeyden evvel gelir.”
YAKIT TÜKETİMİNİ ETKİLİYOR
Kış aylarında daha düzgün performans sağlayan kış lastiklerinin yaz aylarında kullanıldığında daha çabuk yıprandığını ve araçlarda yakıt tüketimini artırdığını vurgulayan Boran, lastik yıpranmasının da yakıt tüketimini, münasebetiyle yakıt masrafını büyük oranda artırdığını lisana getirdi.
Boran, mevsimine uygun olmayan lastik kullanımının, yakıt tüketimiyle birlikte etrafa salınan karbon emisyonunu da artırdığına işaret ederek, “Yazın kullanılmaya devam edilen kış lastikleri yuvarlanma direncini ve buna bağlı olarak da yakıt tüketimini artıracağı için daha fazla CO2 gazı salımı gerçekleşir. Mevsiminde hakikat lastik kullanarak çevresel sürdürülebilirliğe de katkı sağlamış oluyoruz.” sözlerini kullandı.
KIŞ LASTİKLERİ YAKIT TÜKETİMİNİ ARTIRIR MI?
Sürekli kar ve buzla kaplı yolları olan bölgelerde yaşamıyorsanız, kış lastiği kullanmanın bir manası olmaz. Kâfi diş derinliğine sahip oldukları sürece, yeni yaz lastikleri tüm kış şartları için kafidir; Kış lastiğinin performansı diş derinliğine bağlı değildir. Kış lastiklerinin nasıl ve hangi sıraya nazaran takıldığı kıymetli değildir. Kış lastikleri yüksek süratlerde çok güzel performans göstermez; Kış lastikleri konforsuz bir sürüşe neden olur; Kış lastikleri aracın yakıt tüketimini artırır üzere telaffuzlar pek gerçekçi değildir.
Aracın yakıt tüketimi artırmak istemiyorsanız kimi standart kurallara uymanız gerekiyor. Bu hususta bilmeniz gerekenler;
– Motoru ısıtmak için fazla vakit harcamayınız. Çağdaş motorlarda gerekli değildir.
– Ani ve süratli kalkışlardan kaçınınız.
– Mümkün olduğu kadar 90 km/h ve altında sürünüz.
– Sıkışan trafiği ve trafik ışıklarını sezinleyerek, yumuşak bir halde hızlanın yahut yavaşlayınız.
– Bagajınızı boşaltınız. Bagajınızda bulunan her fazlalık aracınızın yükünü gereksiz yere artıracaktır.
– Aracınızı, rastgele bir sürat için motorun sarsıntılı ve sistemsiz çalışmayacağı mümkün olan en yüksek viteste kullanınız.
– Suratınızı sabit tutmaya çalışınız. Uzun düz yol kısımlarında varsa aracın cruise (seyir) denetim sistemini kullanınız.
– Kalkışlarda, sürüş sırasında ve vites değiştirirken ani gaz vermeyin. Ani hızlanma ve duruşlar yapılan agresif sürüşte, ölçülü sürüşe nazaran yüzde 20 daha fazla yakıt tüketiliyor.
– Bilhassa kent içinde çok sert gaz ve fren kullanımından kaçının. Daha az yakıt tüketimi için, hızlanırken gaz pedalına yavaş yavaş basın.
– Hareket halindeyken aracın penceresi kapalı olmalı ya da hava değişimini sağlayacak kadar açılması, azımsanamayacak ölçüde yakıt tasarrufu sağlar.
– Aracın bakımı vaktinde yaptırılmalı. Uygun halde bakımı yapılmayan her bir modül yakıt tüketimini artırır.
– Arabanın yakıt verimliliğinde lastik kullanımı da kıymetlidir. Mevsime ve yol kurallarına nazaran uygun lastik kullanımının yakıt tüketimini yüzde 5-10 ortasında tesirler.
FİYATLAR LASTİK EBATLARINA NAZARAN DEĞİŞİM GÖSTERİYOR
Otomobillerde 4 lastik değiştirme fiyatının ebatlarına nazaran değiştiğine dikkati çeken Boran, şunları kaydetti: “Türkiye’de en çok kullanılan ebat olan 205/55 R16 ölçüdeki yaz lastikleri, 1000 ila 2 bin lira fiyat aralığında satışa sunuldu. Lastik sökme takma fiyatları, binek araçlar için 250-350 lira, SUV ve hafif ticari araçlar için 300-500 lira aralığında değişiyor.”
Boran, mevsimsel değişikler nedeniyle çıkarılan otomobil lastiklerinin yanlışsız şartlarda saklanması gerektiğini bildirdi. Türkiye’nin pek çok yerinde rahatlıkla bulunabilen ve lastiklerin 6 ay boyunca saklanabileceği lastik otelleri olduğunu anımsatan Boran, buralarda fiyatların 300 ila 400 lira ortasında değiştiğini kelamlarına ekledi.